Supervision af forskellige faggrupper

Jeg tilbyder supervision på arbejdet med unge og andre borgere med emotionelle, sociale, kognitive eller andre psykologiske udfordringer. Supervisionen er målrettet lærere, pædagoger, rådgivere, læger, sygeplejersker og andet omsorgspersonale, ligesom jeg gerne superviserer plejefamilier i deres arbejde.

Min tilgang til supervision

Jeres særegne eller specifikke problemstilling skal være mit udgangspunkt. Derfor modtager jeg meget gerne oplæg på forhånd, så vi kan tale om præcis det, der er udfordrende for jer.

Ud over at jeg tilrettelægger min supervision ud fra jeres specifikke praksis og udfordringer, ved jeg:

  • at det er mit ansvar som supervisor at sørge for at skabe trygge rammer for supervisionen
  • at skabe et rum, hvor der er mulighed for fælles udforskning, udvikling og læring
  • at give plads til at alle slags tanker og følelser kan italesættes
  • at give mulighed for at drøfte generelle temaer evt. med udgangspunkt i oplæg fra mig
  • at have fokus på den terapeutiske relation
  • at tilrettelægge formen for supervisionen sammen med supervisanden/supervisanderne

Hvad er supervision?

Supervision er en blanding af refleksion, faglig vejledning og sparring, undervisning, støtte og egenudvikling. Formålet er at sætte fokus på en faglig problemstilling, der optager dig. Supervision giver dig mulighed for at få nye vinkler på dine udfordringer, så du ikke mentalt tager faglige problemstillinger med hjem. Det kan hjælpe dig med at se tingene med friske øjne, og på en anden måde. Formålet er ikke nødvendigvis at finde et korrekt svar, men at give plads til at se på problemstillingen fra forskellige vinkler og stoppe op og give plads til refleksion. Hvis du arbejder med mennesker og kommer ud for noget voldsomt eller andet, der på en eller anden måde er svært at håndtere, kan supervision også hjælpe dig med at blive klædt bedre på til at håndtere det.

Har jeg behov for supervision?

Som udgangspunkt mener jeg, at alle der arbejder med mennesker har gavn af at få supervision. Det er min erfaring, at jo mindre supervision man får, jo mindre kan man opleve, at det er nødvendigt – for det går jo alligevel. Supervision sætter gang i tankerne. Det kan give dig en ny måde at tænke og forholde dig til dit faglige virke på. Som så igen sætter skub i endnu flere refleksioner eller opmærksomhedspunkter, som du bliver nysgerrig på at vide mere om. Det er med til at udvikle dig fagligt.

Hvor mange kan være med til supervision?

Jeg anbefaler, at der ikke er flere end 10 supervisander i en gruppe, da alle skal have mulighed for at komme til orde. Så en gruppe kan være på mellem 2 til 10 personer. Lad os tale om hvad der giver mest mening i jeres situation. Det er også muligt at supervision gives individuelt.